Jednym z najważniejszych pojęć związanych ściśle z rynkiem Forex, jest spread walutowy. Każda osoba, która rozpoczyna lub kontynuuje inwestowanie na międzynarodowym rynku walutowym musi nauczyć się zrozumieć mechanizm działania spreadów. Nie jest to takie trudne, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać.
Co to jest spread?
Na rynku walutowym Forex, w bankach, czy w kantorach stacjonarnych i internetowych, zawsze występuje różnica pomiędzy ceną kupna i sprzedaży waluty. W niej właśnie tkwi sens istnienia rynku Forex. Eksperci wyjaśniają, że jest to różnica występująca pomiędzy ceną, po której inwestor sprzedaje walutę (tzw. bid price) oraz stawką, po której kupuje walutę (tzw. ask price).
Jak obliczyć spread walutowy?
Z pojęciem ?spread? nierozerwalnie wiąże się termin pips. Pipsy określają wysokość różnicy ceny sprzedaży i zakupu waluty. Jeden pips to 1/100 procenta. Przykładowo – jeśli kurs pary euro i dolar amerykański EUR/USD wynosi 1,4345/1,4445 to spread walutowy wynosi 100 pipsów.
Spread walutowy i bankowy
Naturalnie na wysokich spreadach najwięcej zarabiają ci, którzy obracają instytucjonalnie daną walutą. Banki, kantory czy brokerzy na rynku Forex największy zarobek mają wtedy, gdy spready, czyli różnice w cenach waluty, są najwyższe. Kiedy mówimy o szerokich widełkach, oznacza to, że mamy wyższą cenę kupna waluty i niższą cenę sprzedaży. Tak jest w zasadzie zawsze.
Jest to bardzo ważna informacja nie tylko dla osób inwestujących na rynku walutowym Forex, ale również dla zaciągających kredyty w walucie obcej oraz turystów wybierających się za granicę. Niskie spready bankowe pozwalają jednocześnie na wyższy zarobek tym, którzy prowadzą działalność gospodarczą w skali międzynarodowej i są zmuszeni do rozliczania się z kontrahentami w walutach obcych.
Dla kredytobiorców walutowych spread będzie różnicą pomiędzy kursem kupna waluty, na podstawie którego bank przelicza i wypłaca środki finansowe swoim klientom, a kursem sprzedaży, po jakiej kredytobiorca w dłuższym okresie spłaca raty kapitałowo-odsetkowe. W efekcie kredytobiorca otrzymuje niższą kwotę pieniędzy w złotówkach, obliczoną po niższym kursie waluty, ale już w trakcie spłaty rat kredytowych bank oblicza je po kursie wyższym więc podwójnie zarabia – na spreadach i na odsetkach, nie licząc dodatkowych opłat i prowizji pobieranych przy okazji kredytowania klienta.
W kantorach jest podobnie – kupujący muszą wyłożyć więcej środków finansowych na zakup np. 100 dolarów niż kantor, który odkupuje owe 100 dolarów od sprzedającego walutę klienta. Tak zarabia się pieniądze.
Mniejsze straty dla kredytobiorców
Osoby mające zaciągnięty kredyt walutowy oraz te, które zamierzają go zaciągnąć, ponoszą obecnie niższe koszty spreadu, niż jeszcze przed 2009 rokiem. Ma to związek z wprowadzeniem w życie od 1 lipca 2009 roku na mocy Rekomendacji SII Komisji Nadzoru Finansowego. Dzięki niej kredytobiorcy mają możliwość samodzielnej spłaty raty kredytu w euro i w innych walutach. Nie muszą kupować danej waluty od banku przy okazji spłaty raty kredytu, ale mogą tego dokonać w dowolnym terminie, szukając najkorzystniejszych dla siebie kursów waluty obcej.
Wybór brokera Forex
Inwestując na rynku Forex, warto skorzystać z oferty brokerów, aczkolwiek i oni stosują spready i ich zysk jest w nie wkalkulowany. Poza tym, broker zwykle nie pobiera opłat od klientów za kupno lub sprzedaż walut. Bardzo ważne jest przed rozpoczęciem inwestowania na Forexie, nie tylko to, jaka jest renoma poszczególnych brokerów, z których usług chcemy korzystać, ale i która oferta jest najbardziej opłacalna z punktu widzenia wysokości spreadów walutowych. Oczywiście, nie powinien być to wyłączny czynnik wyboru przy zatrudnianiu i podpisywaniu umowy z brokerem. Pamiętajmy, że takiej osobie lub firmie powierzamy swój kapitał inwestycyjny. Często będą to niemałe środki finansowe. Dlatego opinia o brokerze wśród innych inwestorów również będzie bardzo istotna. Spread to nie tylko wynagrodzenie brokera, ale swego rodzaju rekompensata za ryzyko, jakie ponoszą oni przy obsłudze transakcji dokonywanych w imieniu swoich klientów.